ایستگاه تاریخ ایج(قسمت دوم )

اولا که در کتاب اصلی محمد شبانکاره ایی هرگز گشناباد را نیاورده است

این گشناباد به عقیده برخی افراد به مکانی در چند کیلومتری جاده استهبان به شیراز گفته اند و ارتباط دادن قلعه جوشناباد به گشناباد برای این منظور است که تاریخ یک منطقه را به نفع و نام خود تمام کنند و در اینجا جناب میر هاشم محدث تصحیح کننده این کتاب که نام آن را مجمع الانساب نهاده است خود تهرانی است و در محله پای چنار تهران به دنیا آمده و این کلمه گشناباد را از کجا اقتباس نموده است در صورتی که بیشتر مردم محلی هنوز نام آن به گوششان نخورده و محل آن را نمی دانند جناب محدث از کجا می دانست که گشنابادی هم وجود داشته یا خیر ..

این کتاب برای نخستین بار در سال 1363توسط جناب محدث تصحیح و به چاپ رسیده است و کسانی که پیشنهاد گشناباد را به جناب محدث داده اند تا سندی داشته باشند که بتوانند عنوان کنند که در کتاب تاریخی مجمع الانساب محمد شبانکاره ایی نام گشناباد آورده شده است به طبع نام چهار قلعه نیز اصطهبانان و اصطهیار و جوشناباد نیز به تصحیح کننده این کتاب پیشنهاد و مورد قبول ایشان واقع می شود و این اسامی را در کتاب چاپ شده آورده می شود .

و نام چهار قلعه اصلی که یکی قلعه ایج و دوم قلعه جشنباد (بشن اووباد)و دیگری قلعه نوبندگان و چهارم نیز قلعه رمبته در کنار جنت شهر داراب بوده است که در کتاب شمس و طغری از آنها نام می برد ..

آیا برای اثبات این چهار قلعه کتاب تاریخی دیگری می توان نام ببرند که نام این چهار قلعه مخصوصا دو قلعه که در نخست آورده اند ذکر آنها رفته باشد .

در کتب تاریخی تنها از یک آبادی بنام گشنکان یاد می کند نه از جوشناباد و شاید معتقد هستند که بعد((((((((((((ادامه دارد ))))))))))))))

گروه تحقیق تاریخ ایج فارس (مبین)